Sommaren 2015

... kanske har mer att önska av. Men Bergholmsborna är ju av det hårdare virket vilket bevisades på midsommarafton. En snabb överslagsräkning gav upp emot 150 tappra besökare trots det lite sämre vädret.

mid_2015

Det har hänt lite tråkiga saker också, ett släpvagnslass med grovsopor har dumpats på vändplanen nere vid ängen. Polisen har meddelats men tyvärr så brukar sådana här händelser inte uppbåda någon större polisinsats. Det kommer att beställas bortforsling snarast så att det inte visar fel signaler till andra som inte klarar av att åka till sopstationen.

Vi är inte en liten avkrok längre så det är allas intresse att ha ögon och öron öppna så vi kan behålla vår halvö i det skicket vi önskar. Bommarna och grindarna vid båtbryggorna skall hållas låsta hela tiden, det är faktiskt vår privata mark som vi har omkring oss. Ser vi något som inte verkar vara i ordning så tveka inte att kolla med grannar, hamnkapterna eller styrelsen.

Midsommarfirandet 2015

Vi lägger ytterligare ett år till handlingarna och ser fram emot sommarens höjdpunkt. Traditionsenligt kommer midsommar infalla i år också med allt som det innebär.

torsdagskvällen vid 18:30 kommer vi att löva midsommarstången och förbereda det som behövs. Det är bra om ni ändå tänker ansa lite björkar på er tomt att ta kvistarna med er för alslyn som växer nere vid ängen är inte så rolig att pynta med. Självklart behövs massor av blommor till kransarna också

Midsommaraftonsfirandet på ängen startar 14:00 att med samlade krafter försöka pricka hålet och sedan tillsammans med Bergholmsbandet starta dansen. Vi kommer självklart att sälja de populära lotterna med trevliga överraskningar som priser. Fiskdamm för alla med barnasinnet kvar. Beroende på vädrets makter hoppas vi kunna ha lite lekar.

Nu håller vi tummarna att alla väderprognoser är fel!

Koltrastar nere vid ängen i början av juni:

Vårstädningen

Tack alla som var med och jobbade på vårstädningen 24 maj!

Uppslutningen var större än vanligt tillsammans hjälptes vi åt med följande:

* Städning av stranden och iläggning av bryggan samt montering av trampolinen så att vi kan njuta av vårt fina bad!

stranden* Röjning av marken runt södra bryggan från sly och små träd. Det var väldigt många år sedan det gjordes och nu ser man de fina ekarna igen och sikten för att hålla eventuella ljusskygga personer borta från bryggan har förbättrats avsevärt. Det finns lite sly kvar som vi tar i höst eller nästa vårstädning. De stora högarna skall vara borta innan midsommar förhoppningsvis

* Nya rör för fastgöring av rampen ut till södra bryggan. De gamla rören hade rostat bort och nu sitter bryggan fast i den yttre delen igen med ca 40 meter stålrör nedskruvade i havsbotten.

* 'Norra stigen' fick lite bättre dränering med grus och ett rör i början av stigen där det har varit väldigt vått

Det finns en grensax upphittad, hör gärna av dig till styrelsen om du saknar en sådan. Det finns även ett par glasögon som upphittats på Södra bryggan tidigare.

korv_o_kaffeTack igen alla ni som var med och vårdade våra gemensamma ägor för en riktig kämpainsats och trevlig samvaro!

Hälsningar Styrelsen

 Stämningsljud från ängen: